perjantai 30. syyskuuta 2016

Suomen työttömyys- ja sosiaaliturvajärjestelmä passivoi työnhakua

Kyllä, kyseessä eivät ole ne mediassa esillä olleet poliitikkojen väittämät "kannustinloukut", jollaisia ei ole edes olemassakaan. Kyseessä on se asia, että työttömän ajasta ja energiasta valtava osa menee siihen, että joutuu selvitellä oikeuksiaan saada tukea; oli kyseessä sitten sossun toimeentulotuen asiakas tai TE-keskuksen tai MoPA:n työtön työnhakija eli työttömyysturvan asiakas.

Kun oikeita palkkatöitä ei vain yksinkertaisesti ole tarjolla hyvin suurelle osaa työttömiä, pyöritellään heitä sitten erilaisissa palkattomissa työsopimuksettomissa toimenpiteissä, jotka eivät anna mitään lisäarvoa ja mahdollisuuksia päästä työllistymään palkkatöihin, tai heitä juoksutetaan nyt uuden lain myötä ensi vuoden, 2016 alusta, 3kk välein "työttömien haastattelussa"; jos taas sanoo olevansa terve suoraan palkkatöihin siirtymistä varten, mikäli vain paikka löytyisi, ja tällä nojalla kieltäytyy palkattomasta toimenpiteestä, niin rapsahtaa karenssi, joka niin ikään johtaa melkoiseen aikaa hukkaan vievään selvittelyprosessiin. Sossun toimeentulotuelle tippuneet puolestaan saavat jatkuvasti viivästyksiä toimeentulotukensa myöntämisissä, koska sosiaalivirkailijat antavat lakiin perustumattomia, laittomia päätöksiä eväten toimeentulotuen hakemuksen perusteella, vaikka oikeus siihen olisi, edes leikattuna.

Kun työtön joutuu jatkuvasti pyörimään TE-keskuksen haastatteluissa, jatkossa 3kk välein, mutta itse palkkatyön ja pitkäaikaisen työsopimuksella työllistämisen mahdollisuutta sitä kautta ei ole tarjottavana, joutuu työtön jatkuvasti käyttämään aikaansa ja energiaansa pelkkään työttömyysturvalain lukemiseen ja opettelemiseen, että pystyy sitä soveltaa erimielisyyksien sattuessa kohdalle, koska Suomen byrokratia on mielivaltainen, oli kyse sitten työvoimavirkailijasta tai sosiaalivirkailista toimeentulotuen hakemisen suhteen. Työttömän tukea hakevan henkilön pitää noudattaa lakia pilkulleen, eikä se aina edes riitä lakisääteisen etuuden saamiseksi, mutta työvoima- ja sosiaalivirkailijoiden lain noudattamista heidän antamissaan päätöksissä ja lausunnoissa ei valvo kukaan, ja rikkeitä tapahtuu jatkuvasti.

Jos ja kun tippuu sossun tuelle, EI kieltäytyessä palkkatyöstä joka turvaisi kohtuullisen kuukausiansion pitkäksi aikaa, vaan useimmiten nykyisessä huonossa talouden tilanteessa kieltäytymisestä palkattomaan pakkopalveluun (kuten kuntouttava työtoiminta) osallistumisesta, alkavat sosiaalivirkailijat harmittavan usein evätä toimeentulotukea laittomasti tilanteissa, jossa ei ole oikeutta myöskään työmarkkinatukeen.

Ajamalla työttömät lainvastaisilla päätöksillä k.o. tapauksessa nurkkaan, joutuu työtön paitsi käyttämään valtavan määrän aikaansa toimeentulotukilain opetteluun ja soveltamiseen, myös itse valituskäsittelyyn ja odotteluun vuokrien ollessa myöhässä, rahojen ollessa lopussa ruoan ostamista varten.

On aivan päivän selvää, että se on ajallisesti sekä energian ja jaksamisen suhteen kaikki pois palkkatyön hakemisesta, jos valtaosa ajasta menee tapellessa sen viimesijaisen etuuden saamiseksi tilille ruokaa ja vuokraa varten; opetellen työmarkkinatukeen ja toimeentulotukeen liittyviä lakeja että tietää oikeutensa, ja lisäksi tapellen jatkuvia lainvastaisia päätöksiä vastaan (joiden korjauksia saa Suomessa odottaa valituskäsittelyssä kuukausikaupalla).

Lisäksi kaikki tämä byrokratian työttömyyttä valvova koneisto, oli se sitten TE-keskus, KELA, tai sossu, maksaa kuukausittain yhteiskunnalle suuret määrät siitä, että se tarjoaa pitkäaikaisten palkkatöiden suhteen työttömille ei-oota, karenssia, sekä laittomasti evättyjä toimeentulotukipäätöksiä; virkailijat nauttivat tästä täyttä palkkaa, mutta pyörittely ei johda palkkatöihin pääsemiseen ja työllistymiseen.

Olisiko kenties vastikkeettomassa, asumistuen kanssa yhteenlasketussa noin 1000 euron perustulossa semmoinen ratkaisu tähän ongelmaan, jolla voitaisiin karsia turha valtontakoneisto pois tuottamasta valtiolle pelkkiä turhia kuluja (kun työllistävää vaikutusta palkkatöihin ei ole), ja jolla voitaisi säästää myös työttömien turhaan lakipykälien opetteluun ja viimesijaisen etuuden saamiseen käyttämää aikaa itsenäistä palkkatyön hakua varten? Ne harvat, joita ei kiinnosta, eikä tule koskaan kiinnostamaankaan palkkatyön hakeminen, ovat marginaaliosa työttömiä, ja he eivät tule valvontakoneiston langettamista sanktioista välittämään muutenkaan; siltä kannalta katsottuna on täysin tehotonta rakentaa valvontakoneistoa tämän marginaaliryhmän ehdoilla turhine kyttäyksineen, kun heihin se ei kuitenkaan tehoa. Lisäksi mikäli vuosiansiot töistä jäisivät vähäisiksi, vastikkeeton perustulo ei pienenisi osa-aika, osapäivä, lyhyistä määräaikaisista, tai keikkatöistä, joten niiden tekeminenkin voisi olla tällöin tulevaisuudessa kannattavaa, jos perustulo tulisi vastikkeettomana.

Nytkin ensi vuonna alkavaan työttömien 3kk välein järjestettävään haastatteluun on varattu lisävaroja valtion budjetista 17 miljoonaa euroa. On jo ehditty päivitellä, että se ei riitä urakkaan. Ja lisäksi, työttömien pyörittely haastatteluissa ei tuo yhtäkään PALKKAtyöpaikkaa lisää työmarkkinoille. Tokihan on päivänselvää, että tuota uutta suurta menoerän kuilua koitetaan kuroa kiinni järjestelemällä entistä enemmän karensseja ja tätä kautta toimeentulotuen sanktioita sille tippuville työttömille. Työttömien pääsemiseen työsopimuksen alaisen palkkatyön syrjään kiinni tällä kaikella ei kuitenkaan ole mitään tekemistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti