Nykyisin "budjetoitu ansio" tuntuu olevan varsin kuuma sana provisiomyyntiin pohjautuvien yritysten työpaikkailmoitusten joukossa - varsinkin semmoisten, joilla on rekrytointi aina avoinna eikä pysyviä myyjiä tunnu löytyvän yrityksille sitten millään. Kysehän on varmasti vain "laiskoista työttömistä" joille "työ ei maistu", jonka vuoksi paikat näihin niin kovin saman alan myyntipaikkoihin ovat vuodesta toiseen MOL:issa avoinna. Jostain kumman syystä näillä muutamilla myyntialan yrityksillä on aina haku päällä, kun taas muita avoimia työpaikkoja oikealla tuntipalkalla ei tahdo löytyä sitten millään.
Mikä on "budjetoitu ansio?". Hienon kuuloinen termi. Kuulostaa melkeinpä tietämättömän korvaan lupaukselta kiinteästä kuukausipalkasta.
Budjetoitu ansio / kk on termi jolla tarkoitetaan käytännössä... ei yhtään mitään konkreettista. Budjetoitu ansio /kk on työntekijälle pala lehmänpaskaa. Se on yrityksen määrittelemä työntekijän kuukausittaisen myyntituloksen perusteella käteen jäävä provisiopalkka, eli kuukausiansio perustuen myynteihin. Ainoa vika budjetoidussa ansiossa on se, että sen ei millään tavalla tarvise olla realistinen tavoite. Yritys voi määrittää budjetoidun ansion, ja useimmiten määrittääkin, mahdollisimman korkeaksi, jotta työpaikkailmoituksessa oleva luku kuulostaa kokemattoman korvaan siltä, että työstä on mahdollista provisiopalkalla ansaita paljon (kun budjetoitu ansio on määritelty korkeaksi).
Budjetoidulla ansiolla /kk ei kuitenkaan siis ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä aloittava provisiopalkkainen myyjä voi realistisesti myydä ja tienata provisiopalkkana kuukaudessa. Moni ei edes tiedä, että kyseessä ei ole kiinteä kuukausipalkka, vaan usein satunnaisesti lätkäisty kuukausittainen provisiopalkka perustuen myyntiin, kun myyjä myy x kappaletta tuotetta. Myynnin määrän tavoitteen voi yritys mielivaltaisesti päättää miksi hyvänsä.
Älkää siis tehkö mitään johtopäätöksiä työpaikkailmoituksessa olevista "budjetoiduista ansioista". Tätä termiä työpaikkailmoituksissa käyttävät yleensä ne yritykset, jotka eivät saa ketään töihin, mikäli avaavat työnhakijalle suoraan kättelyssä ne oikeat provisiopalkan ehdot tuotekohtaisine myyntiprovisioineen, sekä muine lisäsääntöineen (mm. onko erillisiä kuukausittaisia myyntitavoitteita määritelty rajaksi, jonka alle jäädessään ei saa penniäkään, vaikka olisi saanut myytyäkin jotain).
Budjetoitua ansiota /kk tarjoava yritys tarjoaa siis käytännössä lähes aina täysin provisioon perustuvaa palkkausta, usein erittäin huonoilla ehdoilla höystettynä. Kapulakielellä ja suurilla luvuilla on helppo viilata tyhmiä linssiin. Kannattaa myös muistaa, että provisiopalkkaukseen palkkamallinsa perustavia myyntialan yrityksiä ei sido useimmiten minkään alan TES (työehtosopimus), jolloin työntekijä on joka suhteessa erittäin heikoilla jäillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti